torsdag 20 mars 2008

Ode to sauerkraut

I detta mitt första inlägg på exakt sju månader (207 dagar) tänkte jag hylla surkål! Idag åt jag det för första gången sen jag bjöds på middag i Frankrike av min kollega på tvättmaskinsfabriken - då åt vi det med stora köttstycken, som traditionen i det franska området Alsace bjuder. Samma område heter Elsass på tyska - området har både både tillhört Tyskland och Frankrike så man kan säga att rätten både är tysk och fransk.
Jag tillagade det med en blandning av aubergine, paprika och bacon. Ganska trivialt egentligen, inga kryddor, men jag måste säga att surkålen förhöjde rätten rejält, ja såpass mycket att jag gick och återupplivade bloggen!
Det är alltså vitkål som har jäst med mjölksyrabakterier (kanske inte helt korrekt beskrivning), varpå näringsvärdet höjs och smaken blir - just det- sur! Jag kom att tänka på yoghurt när jag åt det.
Hmm, om jag fortsätter så här kanske jag får kalla bloggen "Milliams ord, mat och musik". Å andra sidan är det ju inte bara luften som är fri, även min blogg är det!

Jag ska tillägga att jag köpte surkålen färdig på burk, men här är en trevlig video från youtube som visar hur man gör det hemma. Jag trodde verkligen inte att jag skulle få någon träff jag jag sökte efter 'sauerkraut' !



Notera den jättelånga träskeden!

Inga kommentarer: