lördag 3 mars 2007

Nybildning 2 (3)

Som utlovat kommer idag mitt andra nyord. Voilà:
svärkusin

Betydelse: min kusins fru/man, eller min frus (mans) kusin.
Jag ska inte påstå att jag är den enda som har hittat på ordet, en sökning på google ger ett par tre träffar, och eftersom betydelsen är så självklar, i linje med svärmor, svägerska osv. har säkert många människor kommit på det själva. Men just det att jag bara får ett par träffar på google, visar att det inte är alldeles vanligt ändå, och en sån här ovan användning gör att man blir medveten om hur konstigt detta prefix "svär" egentligen är! När jag kollar i NE:s ordbok vad det betydde från början blir jag inte mycket klokare, det står om fornsvenska, lån från lågtyska, och att det är ett gemensamt germanskt ord som kan härledas till latinets "socer". Jaha.
Sökningen fortsätter på google. Där ser jag att "socer" helt enkelt betyder svärfar, och "socrus" står för svärmor. Med andra ord har vi att göra med en etymologisk tautologi (språkhistorisk tårta på tårta); "svärfar" betyder alltså, om man ser till vad "svär" betydde från början, "svärfarsvärfar".
Där kan vi snacka om avlägsna släktingar...
Efter den här språkhistoriska utflykten ska jag avrunda med att säga hur jag kom att tänka på dagens ord.
Jag var på bröllop i helgen, mitt andra någonsin. Det var min äldste kusin på mammas sida som gifte sig. För några dagar sen kom jag att tänka på honom, och hans nya fru, och att jag nu är släkt med henne, och jag insåg att hon är min svärkusin!

Efter gårdagens musikord, och dagens svärord, kommer det sista och bästa nyordet imorgon, på ämnet sex!
Det blir la la grande finale, som göteborgarn sa.

2 kommentarer:

Johannka sa...

'svärfar' blir väl snarare 'svärfarfar' (fast inte som i farfar men ett dubbelt far iaf)

Milliam sa...

Just det, helt rätt Johanna - där hade du huvudet på skaft! Då "svär" i "svärfar" från början betydde just "svärfar", blir betydelsen svärfar-far. Då blir det ju inte tårta på tårta, utan kanske tårta på tå, eller tårta på tår=)